BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 28 Disember 2010

PeRiHaL bLOg

salam 

lama rasanya ku tinggalkan blog nie tanpa ber'tuan'
maklumlah sejak dua mejak nie ke ' bizi' an melanda diri
tapi tak kisah lah bukan nya tak biasa pun
pada awal-awal penubuhan blog nie pun
aku pernah lupakan kewujudan nya
sehingga lah waktu aku mengingati nya kembali
dan saat itu aku hampir2 lupa passwrd..2 pun dengan beberapa kali cubaan..huhu
bukan bermaksud aku mudah melupakan sesuatu yang pernah menjadi milik ku
tapi kerana faktor persekitaran,waktu dan yang berkaitan dengannya
membuat kan   aku terpaksa berbuat demikian..


sebenarnya disini lah aku suka melepaskan lelah yang terasa..
aku menulis kerana  minat dan hobi 
bukan paksaan dari mana-mana pihak
kalau ada paksaan semata pun
jika ia bukan datang dari diri sendiri
takde makna pun..


"niat tidak dapat menghalalkan cara"(ada kaitan ker.huhu..apa-apa jelah)


bukan sesuatu yang melalaikan jika ia bermanfaat
meskipun bukan tuk orang lain.
tapi aku buat tuk diri sendiri
dan itulah kepuasan yang kurasa
paling kurang aku dapat mengisi masa dengan berfikir
untuk menulis kita perlu berfikir seketika
mengatur perkatan-perkataan menjadi satu ayat yang lengkap 
mencari satu idea pokok tuk satu tulisan@entry didalam blog
bukankah itu  bermula dengan berfikir...!!!!
tp itu hanya pendapat peribadi,'mungkin lain padang lain belalang"


sekian..wasalam


##    tulisan lewat malam yang belum kelam

Khamis, 2 Disember 2010

mEnCari SeSuAtu..

salam ...


aku suka memerhati
suka  menilai
suka mentafsir
tapi aku tak pasti adakah
pemerhatian dan penilaian serta tafsiran...
aku  itu betul
kadang-kadang aku salah dan silap didalam nya
aku  mencari sumber ilmu
agar aku bisa kukuhkan
moga  apa yang ku cari 
tidak terpesong dek kerana keegoan
dan nafsu yang menguasai diri dan minda
jika aku salah
izinkan aku memperbetulkan
supaya ia menjadi benar
jika aku cetek AGAMA
izinkan aku mendalaminya dengan kata yang sebenar-benarnya
supaya aku tidak terpesong  pada akidah yang sebetul-betulnya


nasihat dengan akal
pujuk dengan hati..


aku berdoa moga kebaikan milik kita bersama,
tanpa sengketa berlanjutan
tanpa betikam lidah
tanpa membuahkan pahit di hati..

kita tidak selalu benar,kita tidak selalu menang dan kita tidak selalu di atas
adakala  Allah menguji supaya kita tidak terlalu riak...
di kala itu kita memerlukan rujukan ,bersendirian  muhasabah diri
kala itu,hati memujuk kebenaran dan kemenangan hanya milik ALLAH
tidak hanya bijak dan petah berkata-kata
kalau hanya sekadar tidak mahu mengaku salah dan kalah.




sekadar renungan sejenak semoga dijauhkan kita dari berada dalam golongan ini..amin
dalam muhasabah kita banyak belajar
memperbaiki salah silap diri
dan berdoa lah semoga kita istiqomah
moga Allah diakhir hidup kita sebagai husnul khatimah

Dari Ali bin Abi Talib r. a. : Aku dengar Rasulullah s. a. w. bersabda,

" Tiga golongan dari umatku akan mengisi nereka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:

a. Orang yang gemuk tapi kurus b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang c. Orang yang alim tapi jahil

* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.

* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.

* Orang yang alim tapi jahil ialah ulamak yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.

Rabu, 24 November 2010

uKhwwAh FisAbiLillAh

kita semua mempunyai sahabat,kawan dan teman kan.tidak pun begitu,kita sendiri merupakan sahabat kepada sahabat kita…



Sebenarnya  pengalaman banyak mengajar aku menjadi insan yang bergelar sahabat.untuk menjadi sabahat kita dahulu mesti meletakkan diri kita sebagai sahabat..

Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk sebenarnya,dan sebagai tarbiyyah kepada kita..cara Allah menegur salah kita dengan memberi ujian sebagai peringatan supaya kita sedar  akan hakikat kesalahan tersebut.
Betul lah setiap yang terjadi pasti ada hikmah nya kan..sekurang-kurang nya buat kita berfikir akan kesilapan sendiri.jika dibiarkan berlarutan.sesungguhnya mungkin kita masih tidak menyedari kesilapan sendiri dan akan kekal dalam kesilapan  yang sama .

Kita mudah berkawan dan berkenalan ,punya ramai kawan, teman  dan sahabat d cc,tetapi tak ramai yang boleh menjaga hubungan itu supaya kekal  lama.

 Dan dalam sesebuah perhubungan  persahabatan,sememangnya kita manusia bukan  sempurna,kadang kadang kita terlupa akan hakikat tersebut…..kerana ketidaksempurnaan tersebut lah kita juga  tidak akan pernah tidak melakukan kesilapan .hatta dalam menjalinkan ikatan ukhwah sesama kita.,pasti kadang kala tercipta selisih faham.

 menjalinkan ikatan ukhwwah yang diredhai oleh Allah.bertemu dan berpisah kerana Allah.


ukhwwah..



"Sahabat...

Jika hari ini aku terlalu gembira,
Sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah...

Jika aku bersedih tanpa kata,
Pujuklah aku dengan tarbiyah Pencipta...

Jika aku lemah tak berdaya,
Ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga...

Jika antara kita ada tembok yg memisahkan,
Ajaklah aku untuk meruntuhkannya segera...

Jika pernah hati mu terluka,
Luahkanlah agar aku berubah...


Ahad, 14 November 2010

2nd CoNteSt : This is My faMily




contest yang dianjurkan oleh blogger munnyra:
klik sini

2nd contest : This is my family








yang menarik nya contest nie coz ia berkaitan dengan family.so nak cuba join sekali la
sambil-sambil 'memperbanyakkan" penyertaaan..hehe..



ini keluarga besar saya..semua ada,nenek,ma,abah,ibu n bapa saudara
adik-beradik,dan para-para sepupu..
pic nie diambil masa my older sis kawin(bulan 6 2010).
dan beliau merupakan cucu sulung dan yang
1st kahwin dalam ahli keluarga kami..
paling best sal pic nie coz semua ahli keluarga kami ada,dari yang senior sehingga lah
yang paling junior.





Khamis, 11 November 2010

peRubaHan



##zaman dah berubah
##masa bergerak mengikut perubahan
##manusia turut mengalami perubahan

perubahan-perubahan ini harus berlaku
supaya kita tidak berada di takuk yang lama
biar pun kadang -kadang perubahan itu menyakitkan
yang pasti perubahan tetap terjadi


contoh selalu kita dengar:

"dia sudah berubah ,tidak seperti dulu"

"zaman dah berubah,,kita harus bergerak dengan lebih pantas...
siapa yang lambat dia akan dipintas

tapi perubahan yang bagaimana harus benar-benar terjadi..
jika hati dan minda masih samar dalam penilaian tersebut.


tidak perlu melihat perubahan dalam ruangan @ konteks yang luas
pandang lah diri sendiri dalam mentafsir erti sebenar perubahan








biar jadikan diri mengadunkan 4 menu

  • doa
  • senyum
  • ambil berat
  • kasih sayang

tafsir lah mengikut kefahaman ,bertindaklah dengan panduan,
moga perubahan positif itu lah yang didambakan
kebaikan dan pedoman buat semua..
bukan hanya dunia semata tetapi akhirat sana turut dihitung amalannya

Rabu, 10 November 2010

SpEed TeSt

33 perkataan

Speed test

keputusan.....masih boleh di ubah dengan berusaha....ya hwaiting()

Kamu mencapai 175 markah, jadi kamu berada di posisi 3873 dari 11917 dalam senarai kedudukan


Kamu menaip 230 aksara seminit
you mendapat 33 perkataan betul dan
kamu mendapat 0 perkataan salah

Selasa, 26 Oktober 2010

JAwaPan seWajArnYa




sebenarnya dalam kehidupan kita,sering kali kita diuji dengan
persoalan yang menghendaki kita tuk memilih antara dua..

aqu masih ingat kata seorang cikgu pada ku dan teman-teman

"pada suatu saat kita akan diuji dengan satu pilihan yang paling sukar
untuk kita memberi jawapan"

aku diam..buntu barangkali

"dan setiap dari kita pasti akan tempuhi mungkin hari ini,esok...."sambungnya


setelah hari berganti hari
setelah bulan berganti bulan
setelah tahun berganti tahun
dan orbit terus pada paksi nya
sehingga satu detik yang pasti
ia akan terhenti....

hari ini aku masih hidup menghirup nyamannya bumi Tuhan
menjalani apa yang telah ditakdirkan dan ditetapkan oleh NYA


setelah bermonolong seketika

aku kembali pada kenyataan...

terpaksa membuat satu pilihan antara dua
dan persoalan yang terlalu objektif..
hanya dua (ya @ tidak)

A - ya
B - tidak

kalau tidak mampu menjawab ya @ tidak
pilih je antara A @ B
yang pada hakikatnya tetap sama

walau pada dasarnya terlihat mudah dan terlalu simple present tense(huhu)
tapi tiada seorang yang mampu menjawab nya semudah itu

bak kata orang
"diluah mati mak
ditelan mati bapa"

begitulah seumpamaanya.

jadi apa harus dilakukan,...
tepuk dada tanya iman
mungkin kita akan memilih jawapan yang betul
dan mungkin tu lah jawapan yang sewajarnya
cuma memerlukan sedikit kekuatan tuk membuat keputusan..

Isnin, 25 Oktober 2010

HayaTi..

Renungan

Untuk manusia mencapai sebaik-baik

balasan di akhirat , disyaratkan tiga perkara :

Niat yang ikhlas , amal yang baik dan iman yang teguh.

maksud ayat 19,surah Al-Israk

Selasa, 12 Oktober 2010

DeWAsa (dalam menjalani hidup ini)



Anda tentunya dewasa dan matang bila :

  • Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda tidak tercapai
  • Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa
  • Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung
  • Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka
  • Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat
  • Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain
  • Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda
  • Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya
  • Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.
  • Anda memberi persetujuan kepada pendapat-pendapat yang anda tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang
  • Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar anda minati
  • Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu
  • Anda menghadapi orang-orang tua atau orang-orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif
  • Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna
  • Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak merasa senang kerananya
  • Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak anda sukai
  • Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka
  • Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur
  • Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita
  • Sekiranya anda wanita, anda mampu disukai wanita-wanita lain sekurang-kurangnya mempunyai tiga orang sahabat wanita yang jujur








tidak lagi seperti anak-anak kecil yang hanya tahu menangis @merengek jika kehendak nya tidak dipenuhi

sungguh kedewasaan itulah yang mengejar kita erti kematangan yang sebenar

sesungguhnya sesuatu itu tidak akan berlaku tanpa izin dari NYA
dan pasti ada hikmah tersirat disebaliknya.










Isnin, 4 Oktober 2010

mAlaS uNtUk BicAra


terasa letih semua anggota nie
dengan kerja yang tak pernah habis
terasa penat juga otak tuk terus berfikir dan berfikir
memandang jauh diluar jendela yang menjanjikan ketenangan
melepas pandang pada ciptaan yang ESa
sungguh aku pen'gagum ciptaan Mu Tuhan
disitu lah pendamai keresahan ku

nak tersenyum pun terasa kelat dan pahit
letih tuk senyum dalam kepura-puraan
sengaja tidak mahu menyakitkan hati sesiapa
biarlah sendiri menanggung kedukaan
aku lebih selesa begitu

bukan ego yang kupertahankan
kadang-kadang aku resah sendiri
dengan pelbagai persoalan di kotak minda nie
apa lagi yang tak terluah...huhu

biar ku sendiri merawat kesakitan ini
kerana ku percaya bisa membendung sendiri
tanpa sesiapa di cc
kerana ku lebih yakin
kepada PENCIPTA ku sendiri..

DIA yang menciptaku
mungkin DIA lebih taw situasi ku ini
ini mungkin ujian buatku
untuk mengukuh iman dan kental nya jiwa ini

Khamis, 23 September 2010

kEikhlAsAn+kEbEnArAn+kEmAtAngAn===========kEhIdUpAn=========



cinta milik ALLAH
hadirnya cinta juga kerana ALLAH
sesungguhnya ALLAH lah mencampakkan cinta
pada hati manusia
tuk mencintai manusia sekeliling
dan semoga disebabkan cinta NYa juga kita
akan dimasukkan ke Syurga ALLAH
semoga diriku dan kalian mendapat cinta itu..ameen









cerita tentang persoalan cinta.....

"Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu.


Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."


Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan,



"Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia.


Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.


Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya.


Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya.
Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain..


Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya." emak berhenti seketika.. Bukan luar biasa...


Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.


"Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang..


Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. ."


"Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. "


Redha


"Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci.
Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak..


Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. "


persoalan hati ini juga ujian dari allah
kepada kita hambaNYa
setiap kita pasti pernah diuji dengan ujian sebegini
semoga kita bijak dan ikhlas menagani nya..

Selasa, 21 September 2010

gOLD@KeEmAsAn

"selamt hari lebaran
sanak saudara jauh dan dekat
semua pulang ke kampung
dan ini lah hasilnya"..



persekitaran juga telah mengoldkan kami(xde pom ak dalam pic ini)





wah..msti meriah setiap kali merayakan hari raya bersama-sama sanak saudara dikampung
setahun hanya sekali.syawal datang dan pergi,namun hari raya ,hari yang kami semua berkumpul bagi memeriahkan hari raya..
raya tahun ini 2010, family besar aku memilih tema gold sebagai pakaian rasmi di pagi raya pertama...

gold-sungguh menceriakan,begitu lah boleh digambarkan di wajah setiap ahli keluarga,tidak kira kecik besar,tua dan muda semua nya kelihatan 'gold' ..huhu

kalau semua berkumpul,sah-sah lah riuh rendah rumah nenek kami tu..tapi itu juga lah yang kami rindukan setiap tahun.

paling menarik tema tahun ini lah.'kaler gold'...
nak dijadikan cerita ,raya tahun nie semua nya kelihatan gold ,kemana-mana saja kami pergi beraya ,menziarahi rumah sanak-saudara kat kampung,persekitaran juga kelihatan warna yang sama,bagaikan merestui tema kami sekeluarga..




gambar yang men'goldkan' kami..hehe








Ahad, 5 September 2010

SelAmAt HaRi rAya MaAf zAhiR& BatIN

salam




buat semua muslimin dan muslimat.tahun ini sekali lagi kita semua umat islam akan menyambut hari raya.setelah hampir sebulan kita berpuasa dan akhirnya hari raya menjelang tiba..semoga hari-hari kita semua akan diredhai dan diberkatii Allah swt..

hari raya merupakan hadiah Allah kepada kita hamba-hambaNYa.ganjaran berpuasa di bulan ramadhan.sesunguhnya hari raya merupakan hari yang indah dan ceria.semua nya berpakaian indah belaka,jelas diwajah keindahan dengan senyuman dipagi raya...

di hari raya ini lah,kita dapat melihat semua ahli keluarga berkumpul untuk merayakan hari raya yang berbahgia ini..yang jauh yang dekat semua pulang ke kampung bagi memeriah kan suasana dihari raya..di hari rayalah ,semua sanak saudara boleh bertemu muka dan bergurau senda,keran mungkin sebelum ini semua sibuk dengan urusan kerja masing-masing..dikesempatan hari yang mulia ini lah,semua kaum kerabat,sanak saudara,rakan taulan bersua muka ,bermaafan dan menceriakan suasana dengan cerita selama tidak berjumpa.

semoga sambutan hari raya tahun ini akan menjadi kenangan yang terindah buat kita semau.dikesempatan di bulan yang baik ini,ku juga ingin memohon sejuta kemaafan..

akhir kata
' selamat menyambut hari raya maaf zahir& batin"

Rabu, 25 Ogos 2010

BAyAngkAn bEndA ini BerlAku PaDa aNdA.....


************ ********* *********



Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "

"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu" Selepas
mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan
diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di
tempat masing-masing termasuk Pak Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera membuka
tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:

"Ok Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman
mulakan sembahyang Jumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan
jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas.

selain
terhibur anda fikirlahlah. ..

" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku

dia Islam hanya
20 yg
betul-betul
beriman... "


" Lawakkan berapa banyak manusia yang
mudah lupakan
ALLAH bila
menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya
membawa
mesin-gun.. dia tak
kata
pun
nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat
lemah.. baru
kena ugut terus
lari
lintang pukang.. lupa yg dia tak
sembahyang jumaat
lagi..."


"Lawak, ada juga yang agamanya cuma
seminggu sahaja..
tu pun bila time
sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org
kampung.. ada
tu lagi dashyat
setahun 2 kali aje.. bile time
sembahyang raya..."


"Lawakkan, ramai orang percaya kepada
gosip dan apa
yang di tulis
oleh surat khabar daripada apa yang
tercatit dalam
al-Quran"


"Lawak kan , berapa ramai yg percaya
dunia hanya
sementara, akhirat
adalah
tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba
mengejar dunia"


"Lawak, kita boleh bersembang dgn
boyfriend atau
girlfriend
berjam-jam
tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai..
tak cukup masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh
post banyak
thread atau e-mail
yang berunsur lawak jenaka dan lucah ke
semua tempat
tapi merasa berat
nak berkongsi dan nak hantar artikel2
yang berunsur
agama


Lawak kan ???/ Kenapa gelak/ tu kan
realiti.. tapi yg
paling lawak
sekali.. berapa orang yang lepas baca
benda ni akan
sampaikan kat
orang
lain... berapa orang yang akan buka
thread ni untuk
luangkan masa
membaca? berapa banyak???


kredit:

Selasa, 24 Ogos 2010

kEnAngAn RamAdhaN

pejam celik pejam celik...kita semua sudah sampai ke pertengahan bulan ramadhan untuk tahun ini...ye betul lah ramadhan datang dan pergi.disebalik itu ia meninggalkan seribu kenangan yang yang bermacam-macam yang mengundang kerinduan pada waktu tersebut..dan setiap tahun menyambut ramadhan.ia mencipta sejarah yang kepelbagaian dan tersendiri.mungkin ketika bersama keluarga ,rakan-rakan dan jiran tertangga
aku bersyukur menjadi salah satu anggota jiran tertangga di kampung guchil dahulu.mempunyai ramai jiran tertangga dan rakan sepermaian disitu.dan di kawsan itu ,kami sudah bagaikan satu keluarga yang besar,masih segar diingatan ,bulan ramadhan disitu lah,mungkin akn menjadi kenangan terindah dalam hidup ku untuk selama-lamanya.
walaupun pada bulan ramadhan dan kami(aku dan rakan2 serta merangkap anak jiran-jiran tertangga).semua berpuasa,.pada waktu petang untuk tidak' menyuyinkan' suasana ,ada sahaja aktiviti yang dirancang sementara para ibu sibuk menyiapkan juadah untuk berbuka,ada sahaja aktiviti tapi yang paling femes yang menjadi tumpuan adalah permainan layang-layang..sungguh melihat layang-layang terbang tinggi diawan biru,langit cerah dengan angin sepoi-sepoi bahasa ia menjadikan suasana waktu itu sungguh syahduh dan damai..(oh rindu nya saat itu).sesuai dengan bulan ramadhan yang penuh dengan keberkatan itu,hati kami senang dan bahagia meski pun seharian berpuasa,namun kami keluar bersama,walaupun hanya sekadar bebual kosong sebelum masuk waktu berbuka.dan segala keletihan menahan segala rasa lapar dan dahaga lantaran puasa tersebut,hilang begitu sahaja.itulah semangat puasa zaman kanak-kanak dan awl remaja.kami tidak pernah membiarkan penat seharian berpuasa tersebut bermaharajalela dalam diri sehingga mengabaikan aktiviti petang kami.
malam nya kami memepersiapkan diri untuk ke masjid menunaikan solat tawarikh pula.biasanya aku selalu pergi dengan member kamcing aku nie. waktu malam sepanjang ramadha pun meriah.boleh dikatakan sepanjang bulan ramadhan ada lah pra-perayaan bagi kami semua.tapi semua itu sudah berlalu,dan waktu itu tidak mungkin lagi akan berulang,kerana kami semua sudah dewasa,dan cuma yang tinggal kenangan mengusik jiwa yang masih segar diingatan.
semoga setiap kali ramadhan akan membawa seribu keberkatan kepada kami semua .mungkin ini juga hadiah dari Allah buat kita sebagai hambaNya.mari lah kita sama-sama menghargai dengan beramal kepada Allah ,semoga kita mendapat keredhan dan kasih sayang Allah sehinggalah kita semua pulang menghadapNya kembali kelak..memori yang terindah juga adalah hadiah dan pemberian Allah kepada kita untuk dikenang.

Ramadan ini akan pergi
Namun yang pergi hanya giliran purnama
Bukan rasa dan maknanya
Semuga semuanya masih… di jiwa
yang sentiasa merindui
barakah dan maghfirahnya

Isnin, 16 Ogos 2010

jiKa InI lah TakdirnyA..




















letih rasanya membilang hari
semakin ditunggu hari
semakin lambat pula masa berjalan dan menjelma
kadang aku letih tuk terus berjuang
namun aku tidak bisa menoleh selagi aku hidup di sini
Ya Tuhan Ku YAng ESa
tabah lah hati ini
aku tahu manusia itu sentiasa diuji
kerana itu kau ciptakan kami hamba-hamba Mu
jangan biarkan
aku hanyut dengan kealpaan ini
aku tahu tanpa bimbingan Mu
aku gagal YA Allah
izin kan ku berada pada jalan Mu
walaupun perit yang sering melanda
jangan biarkan aku terduduk terus
gagah kan ku untuk terus berdiri dan berlari
dan jangan biarkan aku berada terlalu lama dipersimpangan
untuk menentukan arah yang harus ku tuju
biarkan setiap pilihan bagi setiap jawapan adalah tepat untuk ku




Rabu, 11 Ogos 2010

TuJuaN seBenaR?

apa kes lah nge aku..
terpikir juga lah knp ak suka menulis dalam blog nie..huhu
yang ak tahu ak memang suka menulis,membaca
dah jd hobi masa zmn sekolah2 menengah lagi
tp sekarang dah tamat sekolah pom hobi 2 still ak suka
satu sebagai tambahan just nk crete somethg yang baru dan kretif(biar pom xsekretif mana pom)
biar lah aku dgn cara ku sendiri
dengan hobi tersendiri.
mungkin nie juga medium diari zaman siber..
lebih kurang lah 2
cuma beza nya
dlu pakai buku dan pen tuk menulis
tp sekarang guna pc monitar dan keyboard serta laen2 yang berkaitan ..
apa2 lah..

Selasa, 10 Ogos 2010

IsT Ramadhan 2010(1431)

"nama sya sya'ban..sy ingin mengingatkan anda bhw jiran sy iaitu
ramadhan akan datang mengunjungi anda x lama lagi bersama
isterinya iaitu reziki & kedua-dua anaknya iaitu sahur & iftar
mereka akan ditemani oeleh ketiga2 tigs cucunya iaitu rahamt,barakat& keampunan
mereka akan pulang slps 30 hr dengan menaiki pesawat
eid airlines
hargai lah mereka & anda akan mendapt berkt
insyaallh
ahlan wa sahlan ramadhan

bulan ramadhan datang lagi...
semoga bulan yang penuh dengan keberkatan ini
akan membawa aku ke satu destinasi lagi
dalam penghijrahan muhasabah diri ini
doa ini untuk semua saudara seislam ku

Ahad, 8 Ogos 2010

mAlAnG x BerBau...

malang yang tidak berbau...
malah ada hikmah disebaliknya
Allah selalu menguji
mencari kesetiaan setiap hambaNYa

Selasa, 27 Julai 2010

haRi INi daLaM SeJaRaH....

















sejarah?

apa itu sejarah?
bagaimana sejarah tercipta?
situasi mana yang dipanggil sejarah?
pentingkah sejarah bagi seseorang?
betulkah sejarah akan berulang?
buntu?????
sejarah boleh tercipta dalam sesaat kehidupan ini
walaupun dalam bentuk situasi bagaimana sekali pom
sejarh akan tercipta dan terlakar dengan sendiri..
adakah perstiwa semalam sejarah???
tapi keindahan sejarah mungkin tidak akan terlihat @terasa dalm jangka masa yang pendek.
dan disitu juga digambarkan betapa uniknya sejarah
dan mengapa ia dipanggil sejarah...??huhu
sekadar mencoretkan apa yg terlintas di minda..
dan adakah ia juga dipanggil sejarah..
mencari sesuatu idea tuk dijadikan sejarah
hari ini kita melakar sejarah
tuk dikenang hari esok.
sejarah seseorang juga tidak boleh ditukarmilik
kerana sebab itu lah,setiap dari kita mempunyai sejarah masing-masing
cerita disebalik sejarah tu akan menjadi memori yang kekal buat pemilik nya
sama seperti aku
inilah sejarah ku hari ini..

HuHu.....(keNaNgAn)

bmula satu pertemuan..
tjalin sebuah ikatan..
tcipta seribu knangan..
kini hadirnya ppisahan..
mguji kesetiaan & keutuhan dalam psahabatan..
lantaran itu, belajarlah mehargai sebuah kenangan..
kerana..
ia kini hanya wujud dlm ingatan..
dan xmungkin akan berulang lagi..
malah.. xsiapa bisa mengubahnya..
itulah realiti kehidupan.. namun..
perhubungan yang sejati pasti akan membawa..
sebuah kerinduan yg ABADI..


RENUNGAN HADITH...

" berbual dengan saudara sambil tersenyum adalah sedekah. Menyuruh seseorang kepada kebaikan dan mencegahnya daripada kejahatan juga termasuk sedekah. Menunjuk jalan kepada seseorang yang sudah sesat jalan juga sedekah. Membuang sesuatu benda yang menyusahkan orang di jalan, seperti duri, pun sedekah. Memberi air daripada bekas sendiri ke dalam periuk orang lain juga sedekah"

25 TaHuN...



25 tahun......
dalam sedar tetapi kadang-kadang terlena
hampir 25 tahun sudah aku singgah di bumi milik Allah ini.
menumpang seketika sebelum aku di bawa pulang pada asal kejadian
ya,, mengingati mati itu satu kepastian
supaya diri tidak terlalu leka pada duniawi
takut terjerumus di lautan dalam dan terus hanyut
saat itu tiada lagi pelampung tuk menyelamatkan diri

25 tahun
sudah merdeka atau masih dijajah
merdeka untuk sebarang tindakan dan membuat keputusan
atau masih dijajah dengan ideologi persekitran.






****kedewasaan ini mengajar aku menjadi lebih matang.

****kadang-kadang aku sendiri tidak pernah kenal diri sendiri.tapi sekurang-kurang nya
aku belajar tuk jadi diri sendiri ..

..........................................................................................................
JULAI:
  • Sangat suka didamping.
  • Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
  • Agak pendiam kecuali dirangsang.
  • Ada harga dan maruah diri.
  • Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
  • Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
  • Sangat menjaga hati orang lain.
  • Sangat peramah.
  • Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
  • Berjiwa sentimental.
  • Jarang berdendam.
  • Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
  • Tidak suka benda remeh-temeh.
  • Membimbing cara fizikal dan mental.
  • Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
  • Layanan yang serupa terhadap semua orang.
  • Tinggi daya simpati.
  • Pemerhatian yang tajam.
  • Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
  • Mudah dan rajin belajar.
  • Suka muhasabah diri.
  • Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
  • Suka mendiamkan diri.
  • Suka duduk di rumah.
  • Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
  • Tidak agresif kecuali terpaksa.
  • Lemah dari segi kesihatan perut.
  • Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
  • Minta disayangi.
  • Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
  • Terlalu mengambil berat.
  • Rajin dalam membuat kerja.
.......................................................................................................................................
kajian

"Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah"

walaupun bukan 100%
tapi rasanya walaupun tak sedikit ,banyak 2 adalah kene mengena nge aku gak..hehe




Rabu, 21 Julai 2010

ragaM KanaK-kaNAk rIBenA


1
2

3


Rabu, 14 Julai 2010

mEncArI sEdikiT kEKuaTaN..

Makin kita mendekati-NYA,makin kita diuji,
makin byk doa,makin byk ujian menimpa,
kerana segala yg dipinta xdtg dengan segera,
tapi ia akan diperolehi apabila kita berjaya
mengharungi ujian yang diberi-NYA kerana
ALLAH tidak memberi apa yang kita mahu tapi,
DIA memberi apa yang kita perlu...

cOrEtAn kU buAt SAhAbAt.





















cinta bermula dari mata
membesar dengan angan2
dan berakhir dengan air mata
tapi p'sahabatan b"mula dgn senyuman
membesar dgn kesefahaman
dan b'akhir dgn kematian.......

aku menerima msj dr seorag sahabat ku semalam
dan dalam masa yg sama ak terfikir
benar kah bait2 ayat itu dapt dilaksanakan
dengan ht ikhlas seorg sahabat kpd shbt nya.
bukan meragui keikhlasan hati mu sahbt..'
bukn berprgsaka buruk atas kemurnian jiwa mu dalam bershbt..
tp sengaja ak membangkitkan persoalan yang aku cipta sendri..huhu
tp indah kata2 msj tersebut
bgtu juga indahnya pertemuan kita
yang mewujudkan kasih sayang pada ikatan ukhwah ini
dan jika boleh ak sambung bait2 ayat diats
ak xmahu ikatan persahabtan ini berakhir dengan kematian
ak memilh tuk bersahabat tuk selamanya
ya ,kisah kita di dunia kan berakhir dengan kematian
tetapi kematian bukan satu episod pengakhiran
kita akan dibangkitkan semula tuk kehidupan yang kekal
disana tiada lagi kematian tuk kali -2
mungkin jika diizinkan Allah kita bisa berjumpa disana ,dunia yang kekal abadi
bermakna persahabatan ini akan kekal selamanya
dalam konteks kata yang sama kita kan tetap bersahbat tuk selamanya
jika aku boleh menguraikan sendiri..kita mempunyai 2 kali pertemuan dan 1 perpisahan
(perpisahan yang sementara bukn selamanya)
jika ht mu ikhlas kawan,ak pasti Allah akn merestui persahbtn ini dan Dia tidak akan mencipta garis penamat antara kita..

"walau sahabat itu jauh beribu batu,dia tetap sahabat.
dan diri akan terus menghulur tgn,walau jauh,walau lenguh..

"Aku tidak menangis kerana dunia ini, tetapi kerana jauhnya perjalananku dan sedikitnya bekalanku. Aku berjalan mendaki, tempat mendapat adalah syurga dan neraka, aku tidak tahu di antara keduanya di mana aku dimasukkan." Abu Hurairah r.a. (Ibnu Mubarak, Az-Zuhd, 38, Siyar, 2/578)

buat insan2 yg brnm shbt.